ONDERZOEKEND EN ONTWERPEND LEREN IN HET DOE-LAB
STEAMpoint stimuleert wetenschap en techniek

Een artikel over het creëren van een prominentere rol van wetenschap en techniek in het basisonderwijs. Hieraan werkt een aantal Noord-Nederlandse scholen samen binnen het initiatief STEAMpoint. Coördinatoren Tijn van Esch en Wiepie van Dijk vertellen over het concept en geven tips ter inspiratie voor andere teams. CBO Meilân heeft vijftien christelijke basisscholen in Heerenveen en de gemeente De Fryske Marren. Zij kozen ervoor om een speciale locatie te openen waar kinderen met de nieuwste technologie aan de slag kunnen gaan met onderzoekend en ontwerpend leren. Dit technologisch doe-lab, STEAMpoint, wordt inmiddels door alle scholen van CBO Meilân gebruikt.

In het lab leren kinderen over robotdenken, maakkunde, kunstmatige intelligentie en beeld en geluid. Ze doorlopen een vijf-fasenmodel, gebaseerd op onderzoekend en ontwerpend leren. Daarnaast leren kinderen om out of the box te denken.

Een ander belangrijk doel is deze manier van leren aan de leerkrachten te laten zien. De coördinatoren geven hen diverse handvatten, zoals kennisoverdracht tijdens workshops en extra budget. Dit extra budget, de STEAMspot, biedt scholen de mogelijkheid om wetenschap en techniek een prominentere plek op school te geven. In het artikel staan voorbeelden ter inspiratie en een stappenplan voor STEAMpoint-lessen. Dit plan bestaat uit de stappen: interactie, uitwisselen, ontwerpen, prototype maken en presenteren.

 


Downloads
Titel informatie
Auteur

Doemges-Engelen, Daphne

Tijdschrift

PO Management

Uitgave

Jrg. 7 (2020), nr. 15 (november)

Collatie

p. 28-31

Annotatie

met lit. opg.

Publicatiejaar

2020