DOSSIER BEGELEIDEN VAN LEERLINGEN BIJ HET STELLEN VAN EEN ONDERZOEKSVRAAG

Dit dossier gaat over het begeleiden van leerlingen bij het stellen van een onderzoeksvraag. Een onderzoek van Marie-Louise Bijl in samenwerking met de Universiteit Utrecht wordt besproken. Ook wordt besproken hoe basisschool de Apollo 11 in Utrecht onderzoekend leren aanpakt. Zij maken hierbij gebruik van de onderzoekcyclus van het Wetenschapsknooppunt. Hierbij zijn handvatten, werkvormen en praktische tips opgenomen voor het begeleiden van onderzoekend leren. Er word besproken dat leerkrachten een coachende rol moeten hebben bij het onderzoekend leren, om dit te kunnen doen kan gebruik worden gemaakt van begeleidingsvragen. Hiervan wordt een aantal genoemd. Daarnaast wordt het vragenmachientje besproken, hierin staan criteria waaraan een geschikte onderzoeksvraag aan moet voldoen. Het vragenmachientje is een stappenplan wat uitgeprint kan worden, waarmee de leerlingen hun eigen onderzoeksvraag kunnen testen. Bij het vragenmachientje moeten de leerlingen verschillende vragen beantwoorden. Wordt er op elke vraag 'ja' geantwoord, dan is het een geschikte onderzoeksvraag. Wordt erop een vraag 'nee' geantwoord, dan moet de onderzoeksvraag aangepast worden. Ten slotte worden tips gegeven voor het begeleiden van een onderzoek. 
Marie-Lousie Bijl heeft een begeleidingsboekje ontwikkeld voor leraren met werkvormen, begeleidingsvragen en observatiepunten om leerlingen te helpen bij het opstellen van een onderzoeksvraag.

De dossiers van Leraar24 bevatten korte informatie over het onderwerp, literatuurverwijzingen, filmpjes van Leraar24.nl en links naar relevante websites en gerelateerde onderwerpen. Bezoekers kunnen reageren op het dossier.

 

 


Links
Titel informatie
Corporatie

Leraar24

Uitgave

Leraar24, 2019

Reeks

Leraar24 - Dossier

Publicatiejaar

2019